Studietur

På Køng Idrætsfriskole har vi en studietur med 9 kl. en gang om året. 

Det er en åben mulighed for, at vi kan tage læringen ud af klasselokalet. Tage undervisningen lige netop der, hvor eleverne er: i nuet; åbne og nysgerrige, hvor studieturen er en fantastisk mulighed for at give dem en faglig indsigt og udfordre deres viden. På den måde giver vi eleverne en levende helhedsoplevelse, som de forhåbentligt kan tage med sig resten af livet.

På skolen har vi ikke et fast sted, vi tager til, men tager en åben snak mellem lærerne om, hvad der er af muligheder i forhold til årstider, trend, globale og lokale muligheder.

Før turen har vi samarbejdsforløbet, som består af fire faser: Dialog, faglig og praktisk tilrettelæggelse og gennemførelse og evaluering. Vi lægger vægt på en klar definition af målet med turen og vurdering af “effekten” bagefter. Bl.a. via samtaler med eleverne om det faglige udbytte og tilfredshed, og via elevernes fremlæggelse af turen på skolens fællessamling.

I den faglige og praktiske tilrettelæggelse identificeres og kontaktes relevante seværdigheder og evt ressourcepersoner. Aftalerne sættes op, besøgsstederne briefes præcist om deltagersammensætning og formålet med turen. Alle praktiske forhold vedr. hotel, (fly), busser, restauranter etc. ordner vi oftest før eller sideløbende. 

Når selve studieturen finder sted, gør vi et stort stykke arbejde for at få alle med i de informationer, der skal gives ved f.eks hoteller, togrejse mm. Det er med til at gøre eleverne trygge og give dem en større forståelse af deres muligheder og rolle i og omkring dem. 9 klasse besøger oftest en by og områder og møder evt ressourcepersoner, der kender til de lokale forhold og historie. Opsamlinger og evaluering via samtale undervejs sikrer fokus på overførselsværdien. Lærerne deltager som rejseledere og tager ansvar for studieturen fra først til sidst.

Efter studieturen har vi en evaluering, hvor alle eleverne deltager og bruger deres stikord fra f.eks dagbog eller lignede til vurdering af de enkelte programpunkter og udbyttet af hele studieturen. På baggrund af resultaterne evaluerer vi lærere på skolen turen.